fbpx

Identyfikacja wizualna, księga znaku, corporate identity, brand book, branding

Jesteś przedsiębiorcą z bogatym bagażem doświadczeń, a może dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w biznesie? W obu tych przypadkach powyższa terminologia ma dla Ciebie i twojego biznesu ogromne znaczenie.

Sprawdź co powinieneś wiedzieć i jak przygotować się do wejścia na rynek przedsiębiorców.

Bez znaczenia czy działasz lokalnie czy ogólnopolsko, czy jesteś producentem, a może dystrybutorem. W każdej branży panuje ogromna konkurencja, gdzie marki rywalizują ze sobą, chcąc pobudzić potrzebę posiadania u odbiorcy i jednocześnie ją zaspokoić. Jedyną szansą zaistnienia jest wyróżnienie się na tle konkurencji, dotarcie do świadomości odbiorcy, pozwolenie na bycie zauważonym w gąszczu marek i produktów.

Corporate Identity — system identyfikacji wizualnej Twojej marki.

Każda organizacja, czy to mała jednoosobowa firma, czy duże przedsiębiorstwo powinno posiadać swój określony wizerunek, zwany także kulturą organizacji. Właśnie ten system identyfikacji odpowiada za utożsamianie znaków i przekazów z daną firmą.

Mówiąc prościej Identyfikacja wizualna to różnorodne artefakty, behawioralne i językowe panujące wewnątrz firmy, a także Artefakty fizyczne, eksponowane na zewnątrz do odbiorców. Zaliczamy do nich slogany, loga, kolorystykę, uniformy robocze, a nawet oznaczenia pojazdów.

Identyfikacja wizualna ma na celu ubranie firmy w spójny przekaz, który zgodnie komunikuje główne walory. Do głównych elementów tożsamości firmy możemy więc zaliczyć:

— Logo firmy
— Nazwa firmy, hasła i slogany reklamowe
— Znaki towarowe
— Typografie firmową
— Zasady i reguły ich stosowania

Następstwem tego są spójne wizytówki, gadżety reklamowe, działania marketingowe czy inne reklamy.

Corporate Identity, kształtuje wizerunek firmy. To jak postrzegamy firmę, z czym kojarzymy ją i jej produkty. Corporate Identity może także wpłynąć na domniemaną jakość świadczonych usług i produktów. Podczas doboru odpowiedniej kolorystyki, możemy sugerować się stereotypowym podejściem, iż np. barwa niebieska wzbudza zaufanie, a zielona buduje spokój i pozytywne nastawienie. Podczas kreowania własnego wizerunku mamy wpływ na wiele elementów, również na to jak my i nasza firma możemy zostać odebrani.

Logo, sygnet i logotyp — czego właściwie potrzebujesz?

Logo, logotyp i sygnet często potocznie używane jako synonim, jednak w praktyce oznaczają całkiem coś odrębnego. Najbardziej ogólnym sformułowaniem jest pojęcie logo, to element graficzny który odzwierciedla symbol przedsiębiorstwa i prezentuje jego nazwę. Zakładając projektowanie loga, musimy pamiętać, aby było niepowtarzalne, unikatowe i utożsamiało się z charakterem firmy. Projektowanie graficzne w identyfikacji wizualnej zawsze zakłada, aby logo firmy składało się z 2 elementów; jest to sygnet i logotyp. Sygnet to ten charakterystyczny znaczek, który świadczy o tożsamości firmy, często używany jest samodzielnie na licznych materiałach promocyjnych czy stronie www. Logotyp to graficznie przedstawiona nazwa firmy, która jest swoistym nawiązaniem do sygnetu.

Projektując logo zwracamy uwagę na kolory, font, a także ogólny przekaz, charakter, styl. Często nawiązuje on do branży czy produktu jakim dysponujemy.

Jak jednak stosować logo, aby zawsze prezentowało się tak jak zakłada strategia marketingowa? W tym celu tworzona zostaje Księga znaku.

Opisuje ona wielkości, kolory, a także rozmieszczenia danych elementów graficznych firmy. Przewiduje ona odległości jakie należy zachować w połączeniu z innymi elementami, aby logo wciąż prezentowało się odpowiednio. Księga znaku informuje także o sposobach i zasadach używania znaków towarowych czy oznaczeń danych marek. W efekcie stosowanie księgi znaków daje nam gwarancje jakości identyfikacji wizualnej jaką prezentujemy.

Branding — narzędzie, które kieruje wizerunek firm, osób i marek

Public relations, różnorodna reklama, a także autopromocja i branding to jedne z najpopularniejszych narzędzi, które odpowiada za kreowanie wizerunku. Pojęcie brandingu pochodzi od słowa „brand” co w polskim tłumaczeniu oznacza „marka”

Stosowanie brandingu odnosi się, aby odbiorca, naszych towarów i usług odróżniał Nas od konkurencji. To nazwa, znak, symbol, a nawet wzór utożsamiany z daną firmą. To właśnie Marka odpowiada za tworzenie produktu w znaczeniu marketingowym.


Co daje nam marka?
Sugeruje cechy — Buduje skojarzenia, które przychodzą odbiorcy po usłyszeniu danej nazwy. Możemy tutaj wziąć za przykład markę Chanel, która kojarzona jest z elegancją i prestiżem.
Buduje wartości wokół marki — Ukazuje jakie wartości są ważne dla odbiorcy, który nabywa dany produkt. Np. rodzice jako nabywcy marki Gerber, odbierani są jako osoby dla których jakość dziecka jest bardzo ważna.
Informuje o korzyściach  — Sugeruje zalety danego produktu. Mówi językiem korzyści, co odbiorca zyska kupując dany produkt, ładny wygląd, spokój.
Osobowość odbiorcy — Dany produkt czy marka mają swoją własną grupę docelową, która posiada wspólny element. Odbiorcy eleganckiej marki odzieżowej to osoby z dobrym gustem ceniące dobrą jakość wykonania, piękne kroje i fasony noszonych ubrań.

Tajemnica corporate identity, sukcesem przedsiębiorstwa.

Co właściwie daje nam identyfikacja wizualna firmy? Dlaczego warto budować swoją niepowtarzalną tożsamość firmy? Dobrze zaplanowana i konsekwentnie wdrażana Identyfikacja wizualna jest skutecznym narzędziem, które buduje całe przedsiębiorstwo. Jako pierwsza dociera do naszych odbiorców, buduje przekaz i co najważniejsze dzięki niej możemy zostać zapamiętani, a także wyróżnieni z pośród ciągle rosnącej konkurencji. Firma, która nie posiada elementu, który ją wyróżnia nie będzie miała szansy dotrzeć do świadomości klienta, ani tym bardziej pozostać w niej na długie lata.

Zapraszamy do współpracy — BANG STUDIO